Oszczędzanie na podatkach dzięki IKE oraz IKZE

132

Zbliża się końcówka roku, a wraz z nią ostatni dzwonek na wykorzystanie przysługujących nam limitów wpłat na IKE oraz IKZE. Dzięki skorzystaniu z tych rozwiązań zaoszczędzić można ogromne kwoty, które zamiast powędrować do fiskusa, zostaną w naszych kieszeniach. Mówimy tu o naprawdę dużych pieniądzach, bo oszczędności podatkowe na przestrzeni lat mogą sięgnąć kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych. Aby jednak z nich skorzystać, trzeba dobrze zrozumieć mechanizm ich działania oraz dokonać mądrego wyboru. Dziś postaram się Wam dokładnie wyjaśnić, jak działają IKE (Indywidualne Konto Emerytalne) oraz IKZE (Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego), pokażę związane z nimi korzyści oraz zwrócę Waszą uwagę na ważne szczegóły tych rozwiązań.

.

To nie tyle produkty finansowe, co fajne opakowania.

Na początek chciałbym Wam zwrócić uwagę na ważną rzecz: IKE oraz IKZE są jedynie prawnymi nakładkami na bardzo różne produkty finansowe, służące do gromadzenia kapitału na przyszłość. To jest „opakowanie”, które pozwala na dodatkowe skorzystanie z preferencji podatkowych. Choć opakowania mogą być identyczne, to ich zawartość bardzo się różni. Jakie produkty są zwykle opakowane w IKE lub IKZE? Jest ich całkiem sporo:

ike ikze

To właśnie zawartość opakowania, czyli wybrany produkt finansowy, będzie miał największy wpływ na poziom osiągniętych przez nas korzyści. Dana instytucja finansowa, która pakuje taki produkt w IKE lub IKZE, decyduje o jego parametrach, w tym przede wszystkim o pobieranych opłatach. Dlatego na rynku istnieją zarówno bardzo fajne IKE i IKZE, jak również takie, które są zupełnym nieporozumieniem.

Zależy mi, abyście zdawali sobie z tego sprawę, bo instytucje finansowe mocno podkreślają w reklamach korzyści podatkowe, zaś przemilczają inne cechy swoich produktów. W dzisiejszym artykule opisuję dokładnie OPAKOWANIE, aby łatwiej Wam było zrozumieć, co ono daje. Pamiętajcie jednak, że od samego opakowania znacznie ważniejsza jest jego zawartość.

 

IKE – czyli sztuka odroczonej gratyfikacji.

Indywidualne Konto Emerytalne daje nam bardzo jasną korzyść: jeśli będziemy odkładać pieniądze wystarczająco długo, nie zapłacimy podatku od zysków kapitałowych, zwanego podatkiem Belki.

Czym różni się produkt zapakowany w IKE od produktu bez tego opakowania?  Odpowiedź jest prosta: inwestując w dwa identyczne produkty, podejmując identyczne decyzje inwestycyjne i  realizując  identyczne zyski, dzięki produktowi w formie IKE w naszej kieszeni zostanie znacznie więcej pieniędzy. Jeżeli korzystałeś choćby z najprostszej lokaty bankowej, to wiesz doskonale, że 19% zarobionych przez Ciebie odsetek natychmiast jest zabierane w formie podatku Belki. Jeśli Twój zysk to 100 zł, dostaniesz do ręki 81 zł, gdyż reszta powędruje do fiskusa.

Czy warto się martwić o tak drobne kwoty? Wcale nie takie drobne. Osoba, która ma dzisiaj 25 lat i będzie odkładać na swoim IKE do 60. roku życia kwotę 400 zł miesięcznie, zarabiając na inwestycji 6% w skali roku, osiągnie takie wyniki:

Suma dokonanych wpłat:                                  168 000 zł
Wartość inwestycji w 60. roku życia:                569 884 zł
Wypracowane zyski:                                             401 884 zł
Kwota zaoszczędzonego podatku:                     76 358 zł

Czyli na zakończenie inwestycji w kieszeni takiej osoby zostanie o 76 358 zł więcej, niż gdyby inwestowała w taki sam produkt, ale bez opakowania w formie IKE. Ta liczba to jedynie ilustracja, pokazująca, że zdecydowanie warto zainteresować się IKE, ponieważ w grę wchodzą ogromne oszczędności podatkowe. Przejdźmy teraz do najważniejszych spraw związanych z IKE.

 

  1. Ile możemy wpłacić na IKE?

Fiskus nie lubi gdy duże pieniądze przechodzą mu koło nosa, dlatego wprowadził roczny limit wpłat na IKE. Na szczęście jest on spory, bo w roku 2015 wynosi 11 877 zł, co przekłada się na miesięczne wpłaty w wysokości 989,75 zł. Gdyby nasz 25-latek z powyższego przykładu zamiast 400zł miesięcznie wpłacał 989,75 zł, czyli cały roczny limit, to jego oszczędność podatkowa wyglądałaby tak:

Suma dokonanych wpłat:                               415 695 zł
Wartość inwestycji w 60. roku życia:         1 410 107 zł
Wypracowane zyski:                                        994 412 zł
Kwota zaoszczędzonego podatku:               188 938 zł

Przekazanie fiskusowi 188 938 zł boli. Po co to robić, skoro można opakować inwestycję w IKE?

Warto wiedzieć, że kiedy minie dany rok kalendarzowy, nasza szansa na wykorzystanie limitu w tym roku mija bezpowrotnie. Dlatego końcówka roku to ostatni moment na jego wykorzystanie. Wysokość limitu na rok 2016 poznamy zapewne jeszcze w listopadzie. Limit w kolejnym roku nie może być niższy, niż w roku poprzednim, a określa się go na podstawie przeciętnych zarobków (dokładniej: 300% prognozowanego na dany rok przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej).

 

  1. Kiedy możemy wypłacić środki z naszego IKE?

Środki z naszego IKE możemy wypłacić ZAWSZE. W przeciwieństwie do środków w OFE, na IKE są nasze prywatne pieniądze, więc mamy do nich nieograniczony dostęp. Działa to dokładnie tak, jak w przypadku zwykłych rachunków bankowych czy rejestrów w funduszach inwestycyjnych. Jednak, jeżeli dokonamy wypłaty zbyt wcześnie, to nie będziemy mieli prawa do zwolnienia podatkowego i trzeba będzie zapłacić podatek Belki.

Kiedy zatem możemy wypłacić pieniądze z IKE i nie zapłacimy tego podatku?

1. Gdy ukończymy 60 lat (lub 55 lat w przypadku nabycia wcześniejszych uprawnień emerytalnych) ORAZ
2. Gdy dodatkowo spełnimy jeden z dwóch warunków:
a) dokonamy wpłat na IKE co najmniej w 5 dowolnych latach kalendarzowych ALBO
b) dokonamy ponad połowy wartości wpłat na IKE co najmniej 5 lat przed dniem złożenia wniosku o dokonanie wypłaty.

Oczywiście powyższe punkty określają kiedy MOŻEMY zacząć wypłacać pieniądze z IKE. Możemy, ale nie musimy. Dopóki nie zaczniemy dokonywać wypłat, to nawet po 60 roku życia cały czas możemy kontynuować oszczędzanie na IKE i wykorzystywać kolejne roczne limity wpłat. Dopiero gdy dokonamy wypłaty (jednorazowej, lub w formie rat) – nasze IKE przejdzie w stan „dekumulacji” i nowych środków nie będziemy już mogli do niego wpłacać.

No dobrze, a jeśli będziemy potrzebowali naszych pieniędzy wcześniej, przed 60. rokiem życia? IKE jest rozwiązaniem na tyle elastycznym, że daje nam dwie możliwości:

  1. Zwrot częściowy – czyli wypłata części zgromadzonych na IKE środków przy jednoczesnej kontynuacji umowy.
  2. Zwrot całkowity – czyli wypłata całości środków, równoznaczna z zakończeniem naszej umowy o prowadzenie IKE.

Jedyną sankcją za taką wcześniejszą wypłatę jest konieczność zapłaty podatku Belki od całości (zwrot całkowity) lub części (zwrot częściowy) wycofanych z IKE środków. Co więcej, nawet jeśli dokonamy zwrotu całkowitego, będziemy mogli otworzyć IKE ponownie i rozpocząć od nowa gromadzenie środków na takich samych zasadach.

 

  1. Kto może skorzystać z IKE?

Każda osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat, może wpłacać na IKE środki do wysokości maksymalnego limitu.  IKE może również otworzyć osoba, która ukończyła 16 lat, jednak do uzyskania pełnoletniości może wpłacać na IKE wyłącznie wtedy, gdy jest zatrudniona na umowę o pracę, a wartość wpłat nie może być wyższa niż dochody z tytułu tej umowy o pracę.

IKE mogą zatem otworzyć zarówno osoby bardzo młode, jak i osoby starsze. Nawet emeryci mogą otworzyć sobie IKE i już po 5 latach wypłacić pieniądze bez podatku Belki.

 

  1. Co jeszcze warto wiedzieć o IKE?
  • Każda osoba może mieć tylko jedno IKE. Jeżeli otworzymy ich więcej – zapłacimy podatek Belki od wszystkich środków na wszystkich IKE.
  • Jeżeli jednak jesteśmy niezadowoleni z IKE w danej firmie, możemy dokonać tzw. wypłaty transferowej i przenieść nasze IKE do innej instytucji. Kiedy po kilku latach stwierdzimy na przykład, że wystarczy nam inwestowania na giełdzie i chcemy się przenieść do funduszy lub na lokatę, składamy stosowną dyspozycję. Nasze środki zostają przeniesione do innej instytucji, a my zachowujemy pełne prawo do zwolnienia z podatku Belki.
  • W przypadku IKE nie ma obowiązku dokonywania regularnych wpłat. Środki możemy sobie wpłacać wtedy, kiedy mamy na to ochotę. Warto jednak spełnić warunek zwolnienia z podatku i dokonywać wpłat w 5 wybranych latach. Konkretne instytucje finansowe w regulaminach swoich produktów mogą wprowadzić ograniczenia co do wysokości pojedynczych wpłat (np. nie mniej niż 100 zł). Nie ma tu jednak żadnego przymusu dokonywania wpłat.
  • To jest konto indywidualne. Nie można otworzyć go wspólnie z małżonkiem czy dzieckiem. Każda osoba ma swoje IKE.
  • Środki zgromadzone na IKE podlegają dziedziczeniu. Zawierając umowę o prowadzenie IKE oszczędzający może wskazać osobę (lub kilka osób), której zostaną wypłacone środki po jego śmierci. Taką dyspozycję można w każdym czasie zmienić. Natomiast, gdy oszczędzający nie wyznaczy takiej osoby, środki zgromadzone na IKE przypadają spadkobiercom. Osoba uprawniona (osoba wskazana, spadkobierca, najbliższa rodzina oszczędzającego) może je wypłacić albo przenieść na swoje IKE, bądź do pracowniczego programu emerytalnego. W obu przypadkach środki te zwolnione są zarówno z podatku od dochodów kapitałowych, jak i z podatku od spadków i darowizn.

IKE daje nam zatem bardzo konkretną korzyść na jasnych zasadach. Jeśli wytrzymamy z oszczędzaniem do właściwego momentu, będziemy mogli zatrzymać dla siebie cały podatek Belki. Mamy tu zatem klasyczny przykład odroczonej gratyfikacji.

Aby jeszcze łatwiej było zrozumieć, jak to działa, pokazałem najważniejsze zasady na linii ilustrującej wiek posiadacza IKE:

jak działa ike

 

IKZE – szybka nagroda z ryczałtowym podatkiem na końcu.

Nie chcesz czekać do 60. roku życia na otrzymanie nagrody za oszczędzanie? Jest na to sposób. IKZE, czyli Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego, pozwala na znacznie szybsze korzyści podatkowe. Jak ono działa?

Otóż kwotę, którą w danym roku wpłaciliśmy na IKZE, możemy odliczyć od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Mówiąc krótko: obniżamy w ten sposób nasz dochód i w konsekwencji PIT. Jeśli wpłacimy środki na IKZE w roku 2015, to w deklaracji PIT za rok 2015 wypełnianej już na początku przyszłego roku, dokonamy mniej więcej takich obliczeń (pomijam wszelkie inne ulgi):

1. Obliczymy nasz dochód.
2. Odejmiemy od niego wartość kwot wpłaconych na IKZE w 2015 roku.
3. Należny PIT policzymy od niższej kwoty, która zostanie po odjęciu wpłat dokonanych na IKZE.

Dzięki temu, w zależności  od naszego sposobu rozliczania się i progu podatkowego, możemy pomniejszyć podatek dochodowy o 18%, 19% (przedsiębiorcy na podatku liniowym) lub nawet 32% kwoty wpłaconej na IKZE.
Dla przykładu załóżmy, że mamy 3 osoby, z których każda wpłaciła w 2015 roku kwotę 4000 zł na IKZE.
Pierwsza osoba to przedsiębiorca na podatku liniowym (19%). Jego oszczędność podatkowa wyniesie:
4000 zł * 19% = 760 zł
Druga osoba to pracownik etatowy w tzw. pierwszym progu podatkowym (18%). Jego oszczędność podatkowa wyniesie:
4000 zł * 18% = 720 zł
Trzecia osoba to pracownik etatowy w tzw. drugim progu podatkowym (32%). Jego oszczędność podatkowa wyniesie:
4000 zł * 32% = 1280 zł

Maksymalna kwota, o jaką możemy pomniejszyć nasz PIT będąc w progu podatkowym 32%, wynosi obecnie 1520,60 zł. A tego typu pomniejszenia dochodu i związane z tym oszczędności podatkowe możemy uzyskać w każdym roku kalendarzowym.

Kwotę, o jaką możecie pomniejszyć swój PIT dzięki IKZE, policzycie błyskawicznie na stronie tnijpodatki.pl. Dodatkowo na Twitterze, pod hasztagiem #tnijpodatki, partner dzisiejszego artykułu publikuje ciekawostki związane z tematyką ulg podatkowych, oszczędzania na emeryturę oraz IKE i IKZE. A tym partnerem jest Union Investment TFI, które działa w Polsce już od 20 lat i zarządza aktywami o wartości blisko 11 mld złotych.

 

  1. Ile możemy wpłacić na IKZE?

Podobnie jak w przypadku IKE, istnieje roczny limit wpłat na IKZE. W roku 2015 wynosi on 4750zł 80gr, co przekłada się na miesięczne wpłaty w wysokości 395,90 zł. Obecnie ten limit wpłat jest równy dla wszystkich, bez względu na wysokość osiąganych dochodów.

Analogicznie jak w przypadku IKE, gdy minie dany rok kalendarzowy, nasza szansa na wykorzystanie limitu IKZE w tym roku mija bezpowrotnie. Dlatego zbliża się ostatni moment na jego wykorzystanie. Wysokość limitu na rok 2016 również poznamy jeszcze w listopadzie. Limit w kolejnym roku nie może być niższy, niż w roku poprzednim, a określa się go na podstawie przeciętnych zarobków (dokładniej: 120% prognozowanego na dany rok przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej).

 

  1. Kiedy możemy wypłacić środki z IKZE?

Środki z naszego IKZE również możemy wypłacić ZAWSZE, bo to nasze prywatne pieniądze.

Jednak ze względu na fakt, że wpłaty na IKZE były wykorzystane do pomniejszenia dochodu i obniżenia PIT, to wypłaty z IKZE będą stanowić nasz dochód, od którego będziemy musieli zapłacić podatek dochodowy. Stawka tego podatku zależy od momentu, w którym dokonamy wypłaty.

IKZE ma służyć oszczędzaniu na przyszłą emeryturę, dlatego fiskus najbardziej preferencyjnie traktuje wypłaty z IKZE w następującym przypadku:

1. Gdy ukończymy 65. rok życia ORAZ
2. Gdy dodatkowo dokonamy wpłat na IKZE co najmniej w 5 dowolnych latach kalendarzowych

Kiedy spełnimy łącznie te dwa warunki, wówczas nasze wypłaty z IKZE będą objęte zryczałtowaną stawką podatku dochodowego w wysokości 10%. W zamian za wieloletnią ulgę w PIT będziemy musieli oddać na końcu fiskusowi 10% wartości inwestycji (wpłaconych kwot i wypracowanych zysków). W takim przypadku nie zapłacimy jednak podatku Belki, więc cała operacja będzie dla nas korzystna, ponieważ:

– od wpłaconych kwot odliczaliśmy od podatku 18%, 19% lub 32% ich wartości, zaś wypłacając je zapłacimy w formie podatku 10% ich wartości;
– od wypracowanych zysków, zamiast 19% podatku Belki, zapłacimy 10% zryczałtowanego PIT.

Zatem wykorzystanie IKZE do długoterminowego oszczędzania na emeryturę zdecydowanie ma sens.

A co jeśli będziemy potrzebowali naszych pieniędzy wcześniej, przed 65. rokiem życia? Tutaj sprawa wygląda zdecydowanie gorzej, a to przynajmniej z kilku powodów:

  1. Wcześniejsza wypłata z IKZE traktowana będzie jako nasz dochód opodatkowany zwykłą stawką PIT obowiązującą w danym okresie. Obecnie jest to 18% lub 32% dla pracowników etatowych (i 19% w przypadku działalności gospodarczej i podatku liniowego). Jaka będzie skala podatkowa za 10, 15 lub 20 lat, gdy przyjdzie nam dokonać wcześniejszej wypłaty? Tego nie wiemy, ale coś mi mówi, że raczej podatki niższe nie będą J
  2. Nie ma niestety możliwości dokonania częściowego zwrotu środków z IKZE. Możliwy jest tylko zwrot całkowity. Oznacza to, że w przypadku konieczności sięgnięcia po takie pieniądze przed 65. rokiem życia cała wartość gromadzonej i pomnażanej przez lata inwestycji zwiększy nam dochód w jednym roku kalendarzowym. Z dużym prawdopodobieństwem wpadniemy wówczas w wyższą stawkę podatku, a co za tym idzie, podzielimy się z fiskusem naprawdę spora kwotą. Może się zdarzyć, że będziemy odliczać przez lata 18% wartości wpłat, a oddamy fiskusowi 32% wartości całej inwestycji. Dlatego sprawa w przypadku IKZE jest prosta: pod żadnym pozorem nie wypłacamy pieniędzy przed 65 rokiem życia.

 

  1. Kto może skorzystać z IKZE?

Tutaj zasady są takie same jak w przypadku IKE.

 

  1. Co jeszcze warto wiedzieć o IKZE?
  • Każda osoba może mieć tylko jedno IKZE.
  • Każda osoba może posiadać zarówno IKZE, jak również IKE.
  • Jeżeli jesteśmy niezadowoleni z IKZE w danej firmie, możemy dokonać tzw. wypłaty transferowej i przenieść nasze IKZE do innej instytucji.
  • W przypadku IKZE również nie ma obowiązku dokonywania regularnych wpłat.
  • To jest konto indywidualne. Nie można otworzyć go wspólnie z małżonkiem czy dzieckiem. Każda osoba ma swoje IKZE.
  • Środki z IKZE można po 65. Roku życia wypłacić jednorazowo lub w formie rat. Jednak w przypadku wypłat na raty muszą być one realizowane przez co najmniej 10 lat (krócej nie można).
  • Środki zgromadzone na IKZE podlegają dziedziczeniu. Oszczędzający może w umowie o prowadzenie IKZE wskazać osobę uprawnioną do środków zgromadzonych na IKZE, w przypadku jego śmierci. W takim przypadku,  wypłata środków zgromadzonych na IKZE zmarłego następuje na wniosek osoby uprawnionej i podlega ona zryczałtowanemu opodatkowaniu w stawce 10%.

IKZE daje nam zatem OD RAZU bardzo konkretną korzyść pomniejszając w każdym roku nasz PIT. Wystarczy, że w naszym rocznym zeznaniu podatkowym wykażemy kwotę wpłaconą na IKZE i pomniejszymy o nią dochód do opodatkowania. Uwaga: wpłaty na IKZE pomniejszają nasz dochód (czyli podstawę opodatkowania), a nie bezpośrednio podatek. Dlatego osoby, które nie wykazują w danym roku dochodu (np. przedsiębiorcy), nie będą oczywiście mogli skorzystać z takiego odliczenia.

Aby jeszcze łatwiej było zrozumieć, jak to działa, pokazałem najważniejsze zasady na linii ilustrującej wiek posiadacza IKZE:

 

IKE vs IKZE – bezpośrednie porównanie.

Na zakończenie zestawmy jeszcze IKE oraz IKZE obok siebie, aby łatwiej było nam dostrzec różnice i podobieństwa pomiędzy tymi rozwiązaniami:

 ike czy ikze


Jakie jeszcze macie pytania na temat IKE i IKZE?

Gratuluję Wam bardzo serdecznie dobrnięcia do końca tak technicznego artykułu. Mam nadzieję, że pomógł on Wam lepiej zrozumieć w jaki sposób działają IKE oraz IKZE. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że jeden artykuł nie wyczerpie tak złożonego tematu. Dlatego serdecznie zapraszam do zadawania pytań dotyczących IKE oraz IKZE. W miarę możliwości odpowiem na nie w komentarzach, lub przygotuję kolejny artykuł by uzupełnić zawarte tu informacje. Miłego dnia! 😉

Podobają Ci się artykuły na blogu?


Dołącz do ponad 8 399 osób, które otrzymują newsletter i korzystają z przygotowanych przeze mnie bezpłatnych narzędzi pomagających w skutecznym dbaniu o finanse.
KLIKNIJ W PONIŻSZY PRZYCISK.

Komentarze132 komentarze

  1. Marcin swietny artykul. Dzieki. A mozesz polecic z jakiego ikze i ike Ty korzystasz ? I w jakiej kolejnosci polecasz wplacac ? najpierw ikze pozniej ike czy w jakis inny sposob ?

    • Cześć Arek,

      Jeśli chodzi o mnie – to korzystam z IKE Plus z powodów, które opisałem tutaj: Dlaczego polecam ten produkt inwestycyjny?

      Jeśli chodzi o IKZE – to jeszcze go nie posiadam, choć bardzo poważnie to rozważam. Jeśli się zdecyduję, to na pewno otworzę je w innej firmie niż IKE, aby „nie wkładać wszystkich jajek do jednego koszyka”.

      Brak IKZE wynika z faktu odłożenia już dość sporych oszczędności w PPE (Pracowniczy Program Emerytalny, który miałem w czasie pracy na etacie i pozostawiłem tam zebrane środki) i wzmożonego inwestowania w rozwój mojej firmy.

  2. Czekałam z niecierpliwością na ten artykuł i część rzeczy bardzo jasno wyjaśniłeś – dziękuję!
    Niestety, wciąż nie wiem jak wygląda bezpośrednie inwestowanie w tych 2 instrumentach finansowych. Chodzi mi o to, że chcę zadbać o swoją przyszłość na emeryturze, ale nie jestem typem inwestora. Chcę po prostu regularnie odkładać pewną kwotę, a nie zastanawiać się jakie mam fundusze w portfelu i jak nimi zarządzać.
    Z Twoich dotychczasowych wpisów wywnioskowałam, że przy IKZE trzeba właśnie umieć zarządzać posiadanymi funduszami. Zgadza się? A jak wygląda sprawa w przypadku IKE?

    • Skoro nie jesteś typem inwestora (tak jak ja), to polecam IKE w postaci rachunku oszczędnościowego. Wpłacam sobie co miesiąc „nadwyżki” finansowe i w ten sposób odkłada mi się co nieco na emeryturę.
      Nie chcę tutaj robić żadnej reklamy konkretnemu bankowi, ale korzystam z banku spółdzielczego. Zresztą wyczytałem o nim właśnie tutaj, jakiś czas temu 😉 Wtedy oprocentowanie rachunku IKE było dużo wyższe, ale wiadomo, że stopy % spadły, ale i tak na dzisiaj owe oprocentowanie jest naprawdę niezłe.

      • własnie czegoś takiego szukam.
        Marcin, jaka jest Twoja opinia o takiej formie oszczędzania na emeryturę?

        PS. Jakoś do banków spółdzielczych nie mam zaufania 🙁

        • Polecam ING TFI obecnie NN. Ma niskie opłaty i polecał go rok temu inny bloger na jakoszczedzacpieniadze. Ja jestem zadowolony.

        • Bank spółdzielczy to bank i jest objęty BFG, więc przynajmniej do tych 100k euro nie m tragedii. Kolega powyżej prawdopodobnie miał na myśli SK Bank. Też posiadam w tym banku IKE na koncie oszczędnościowym. Bank ostatnio ma trochę problemów o czym informował nawet na swojej stronie, ale trzeba być dobrej myśli 🙂 W najgorszym wypadku chwilę będzie trzeba poczekać na kasę z BFG.

          • W nocy z piątku na sobotę (21.11) Komisja Nadzoru Finansowego ogłosiła, że SK Bank z Wołomina zawiesza działalność, a w poniedziałek w sądzie znajdzie się wniosek o jego upadłość.

            Jeśli macie IKE w tym Banku, to zgodnie z ustawą sposób postępowania jest następujący:

            1) W ciągu max. 30 dni otrzymacie powiadomienie o fakcie tego zdarzenia (ale to już przecież wiecie, więc powiadomienie jest formalnością, możecie już zacząć działanie).

            2) Jeśli nie chcecie stracić korzyści z IKE (w tym wykorzystanych wcześniej limitów wpłat na IKE i zysków) należy zrobić tak:

            a) zawrzyjcie na dniach umowę o IKE z inną instytucją finansową, która prowadzi IKE (informując ją, że macie już IKE w innej instytucji i chcecie dokonać wypłaty transferowej)

            b) w ciągu max. 45 dni od otrzymania powiadomienia opisanego w pkt. 1 przekażcie do SK Banku (lub syndyka – adres dostarczenia powinien być opisany w piśmie, które dostaniecie) dyspozycję wypłaty transferowej na swoje nowe IKE.

            Postępowanie jest takie samo, jak w przypadku zwykłego przenoszenia IKE do innej instytucji, tyle, że teraz macie na to trochę mniej czasu.

            Jeśli nie zrobicie takiej wypłaty transferowej w ciągu 45 dni, to środki zostaną Wam po prostu zwrócone, jak w przypadku likwidacji IKE, a więc utracicie wcześniejsze korzyści.

            Tak samo postępuje się w przypadku IKZE.

            • Niezły timing mam nie ma co … 19.11 pisałem posta, a 21.11 ogłoszono upadek Sk Banku 🙂 Marcinie pracowałeś w ING i znasz dobrze produkt IKE Plus. Czy mogę sobie założyć już teraz to IKE mimo, że jeszcze nie wiem kiedy będą wypłaty? Na pewno będę chciał skorzystać z wypłaty transferowej do innego IKE.

    • Karolina,

      IKE i IKZE to tylko „opakowania” na różne produkty.

      Jeżeli teraz nie posiadasz żadnej wiedzy o inwestycjach i nie chcesz podejmować w związku z tym żadnych decyzji inwestycyjnych, to możesz zrobić na przykład coś takiego:

      1) Otworzyć IKE lub IKZE w formie rachunku bankowego
      2) Poświęcić trochę czasu na zdobycie podstawowej wiedzy o inwestowaniu (na moim blogu możesz znaleźć cały cykl artykułów o inwestowaniu w fundusze).
      3) Gdy stwierdzisz, że jesteś już gotowa – możesz przenieść swoje IKE/IKZE z banku np. do TFI (np. za rok czy dwa)

      To pozwoli Ci wykorzystać już teraz limity wpłat, a jednocześnie nie narażać swoich pieniędzy na ryzyko inwestycyjne zanim zrozumiesz jak to działa.

  3. A co w przypadku jeśli rozliczam się z podatku razem z mężem? Czy wpłatę na MOJE konto IKZE odejmuję od podstawy wspólnego podatku? Czy jest to jakoś rozdzielane między mnie i mojego męża?
    I drugie pytanie, czy opłaca się wykorzystać cały limit wpłat na IKZE? Mamy zwroty podatku na dzieci, czy może być tak, że część kwoty nie zostanie zwrócona bo przekroczymy limit zwrotów? Nie mam pojęcia jak to policzyć.

    • Cześć Kat,

      Już odpowiadam:

      1. Wpłaty na TWOJE konto IKZE pomniejszą tylko TWÓJ dochód również przy wspólnym rozliczeniu.
      W zakresie IKZE wspólne rozliczenie działa tak, że najpierw każdy z małżonków odejmuje od swojego dochodu wpłaty na swoje IKZE i dopiero takie pomniejszone o wpłaty na IKZE dochody każdego z małżonków są następnie łączone aby wyliczyć należny podatek.

      2. Wpłata na IKZE jest odliczana od DOCHODU, Ulga na dzieci jest odliczana od PODATKU.
      Zatem wszystko zależy od tego ile wynosi Wasz dochód do opodatkowania i obliczony na tej podstawie podatek podatek.

      W uproszczeniu będzie to liczone w takich 3 krokach:

      1. Dochód – Wpłata na IKZE = podstawa opodatkowania
      2. Podstawa opodatkowania * stawka podatku (np. 18%) = należny podatek
      3. Należny podatek – ulga na dzieci = podatek do zapłaty

      Zatem wszystko zależy od tego, ile wynosi Wasz dochód i z jakich innych ulg korzystacie.

  4. Wiesz może Marcinie, z jakich względów domy maklerskie nie oferują możliwości inwestowania w III filarze na giełdach zagranicznych?

    • Przyznam szczerze, że nie. Na pewno nie znalazłem na ten temat zapisów w Ustawie o IKE i IKZE. Wynika z niej tylko, że nie można spekulować na instrumentach pochodnych. Ale przyjrzę się temu.

  5. Osobiście jestem zwolennikiem IKE – zasady są najbardziej jasne i uczciwe. Dużą jego zaletą w przeciwności do IKZE jest możliwość częściowej wypłaty środków (zakładam pesymistycznie, że z części środków po prostu będę musiał skorzystać – sytuacje losowe, chęć uniknięcia zaciągania kredytu itp.). Szkoda, że można oszczędzać tylko w jednej instytucji finansowej… – w przeciwnym przypadku, dotychczasowe oszczędności podzieliłbym na konto oszczędnościowe w banku, obligacje skarbowe i fundusze inwestycyjne 🙂 Oczywiście wszystkie w ramach OPAKOWANIA IKE 🙂

    Co do IKZE mam trochę mieszane uczucia. W porównaniu do IKE – te pieniądze można wypłacić 5 lat później, czyli w wieku 65 lat jeśli chcemy ominąć podatek Belki. Niesmak też budzi płacenie 10% przy dziedziczeniu. Najbardziej jednak zastanawia mnie czy IKZE zawsze daje DORAŹNĄ korzyść przy corocznym PIT?

    Co z osobami, które w danym roku nie mają żadnego dochodu (np. pracują na czarno, utrzymywani są przez rodzinę/nie muszą pracować)?

    Co w sytuacji, kiedy nawet gdyby nie pomniejszając dochodu (podstawy opodatkowania) o kwotę wpłaconą na IKZE, to podatek i tak by wyniósł 0 PLN? Jaką wtedy osiągniemy korzyść?

    • Dominik,
      Oczywiście w roku, w którym dochód= 0 zł, wpłaty na IKZE nie odliczymy.
      Są one korzystne podatkowo wtedy, gdy po odliczeniu różnych ulg ciągle zostaje nam do zapłaty podatek. Oczywiście najbardziej korzystna jest sytuacja dla osób z II progu podatkowego (32%).

      • Dominik, uważam, że posiadanie dwóch opakowań jednocześnie pozwala nam nieco lepiej dywersyfikować oszczędności. Bo kto powiedział, że zachowanie ustawodawcy w ciągu 30 lat nie zmieni się na niekorzyść posiadaczy IKE lub IKZE?

        • Marzena,
          Ja nie zakwestionowałem podejścia, że posiadanie IKE i IKZE to złe rozwiązanie na dywersyfikację środków. Napisałem jedynie, że do IKZE dziś nie jestem przekonany i pozostaję tylko w IKE. Prócz IKE, mam także lokaty czy konto oszczędnościowe, które także stanowią formę dywersyfikacji środków, choć już poza „opakowaniem”. Natomiast jeśli oba rozwiązania (IKE i IKZE) są dla Ciebie atrakcyjne, to prawdopodobnie jest to dla Ciebie dobry sposób na dywersyfikację oszczędności. Dla mnie dziś nie 🙂

          Pytanie o przyszłość, tj. co zrobi ustawodawca z IKE/IKZE za X lat odbieram jako pytanie retoryczne, bo może on zrobić wszystko.

          Porównanie do OFE jest trochę nietrafione, ponieważ OFE jest obowiązkowe. Płatnik składek, np. Twój pracodawca, obowiązkowo (na co nie masz wpływu) odprowadza w Twoim imieniu składkę na ubezpieczenie społeczne emerytalne do ZUS, a ZUS część tej składki odprowadza do OFE (o ile w zeszłym roku z OFE nie zrezygnowałaś).

          W przypadku IKE lub IKZE jest inaczej ponieważ to Ty możesz dobrowolnie wpłacać środki, ale także w każdej chwili możesz je wypłacić przy ograniczeniach, o których pisał Marcin. Kiedy ustawodawca zmieni zapisy o IKE/IKZE na naszą niekorzyść, to wystarczy złożyć w odpowiedniej chwili dyspozycję o zwrot (wypłatę) środków PRZED wejściem w życie niekorzystnych zmian wprowadzonych zmienioną ustawą.

          Mam nadzieję, że wszystko jasne 🙂

      • kolejny przykład na to, że w tym kraju są uprzywilejowani lepiej zarabiający 🙂

        Dziękuję za odpowiedź 🙂

        • Czy na pewno uprzywilejowani skoro płacą 32% podatku?
          Rozumiem, że wolałbyś, aby płacili 18% podatku, bo wtedy ulgi mieliby mniejsze?…Zastanowiłbym się nad tym 🙂

          • „Oczywiście najbardziej korzystna jest sytuacja dla osób z II progu podatkowego (32%).”

            Punt widzenia zależy od punktu siedzenia 😉

    • To 10% podatku przy dziedziczeniu nie powinno wprawiać w niesmak. To jest tylko ograniczenie i tak mega korzyści.
      Zauważ, że w IKE nie odliczasz nic od dochodu. W IKZE doliczasz i otrzymujesz zwrot 18% podatku, a na koniec płacisz 10%, więc różnica, tj. 8% jest Twoim czystym zyskiem.
      IKE= +0%-0%=0%
      IKZE = +18% -10% = +8%

      „Najbardziej jednak zastanawia mnie czy IKZE zawsze daje DORAŹNĄ korzyść przy corocznym PIT?”

      Tak, pod w sumie tylko trzema, ale prostymi warunkami.
      1. Masz dochody (jest od czego odliczyć)
      2. Likwidować będziesz w tym samym lub niższym progu podatkowym, co wpłacałeś.
      3. Zarabiasz na swoich inwestycjach

      Jeśli spełnisz te trzy warunki to inwestycje przez IKZE będą opłacalne nawet w perspektywie 1 roku. Po prostu przez jakiś czas inwestujesz pieniądze fiskusa i jest to Twoja darmowa dźwignia. Jeśli zarabiasz to dzięki niej zarabiasz więcej. 😉

  6. Zapytam wprost na konkretach:
    Prowadzę działalność gospodarczą i w tym roku już wiem, że wpadnę w drugi próg podatkowy. Nie mam zamiaru oszczędzać w IKZE do emerytury, ani też nie interesują mnie inwestycje w żadne fundusze ani akcje. Chciałbym w tym roku wpłacić na IKZE 4750,8 zł a następnie w przyszłym roku je zlikwidować (zakładam, że w przyszłym roku zmieszczę się w pierwszym progu lub przejdę na podatek liniowy). Czy dobrze rozumiem, że dzięki temu zamiast zapłacić podatek 32% z 4750,8 = 1520,02 to zapłacę tylko 18% lub 19% z tego = 902,652. Czyli na samej tej operacji jestem 617,35 zł do przodu, dobrze rozumiem? Jeżeli tak, to już szukam IKZE!

    • Mateusz,

      Według mojej najlepszej wiedzy zadziała to tak, jak opisałeś.
      Zalecałbym jednak dla całkowitej pewności skonsultować się z doradcą podatkowym, bo ja nim nie jestem 😉

      Możesz też skorzystać z Krajowej Informacji Podatkowej – działa to całkiem sprawnie:

      Krajowa Informacja Podatkowa
      czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 18.00

      Infolinia:
      Z tel. stac.: 801 055 055
      Z tel. kom.: (22) 330 0330
      Z zagranicy.: +48 22 330 0330

      • Dzięki wielkie za artykuł. Mam dodatkowe pytanie – czy w ma jakiekolwiek znaczenie w którym momeńcie roku wchodzi się na próg 32%? Z góry dziękuję za odpowiedź.

        • Wpłaty na IZKE odejmowane są od dochodu w deklaracji rocznej PIT, w której ujmujemy łączne dochody z całego roku, zatem moment „wejścia” w drugi próg nie powinien mieć znaczenia. Znaczenie ma wysokość dochodu, a nie moment jego osiągnięcia.

          • Z tego co sie orientuje wyplacic pieniadze z IKZE mozna dopiero po 5 latach wpłat, a nie juz po pierwszym roku. Dlatego sam wplacam tylko ok. 100 na rok. W takim przypadku jesli w piatym roku wplat wplace maksymalny limit, to w kolejnym roku moge go wypłacic bez przeszkod + te 400 zł za pierwsze 4 lata.

            Jesli zas chodzi o drugi próg podatkowy przy podatku dochodowym, chyba kazdy powinien wiedziec, ze 32% placi sie od nadwyzki ponad 85 528, a nie od calosci dodchodu. Tak gwoli przypomnienia.

    • Ja obawiałem się, że szybko wpadnę w II próg podatkowy, więc dość długo szukałem w sumie nie trudnej informacji -> Czy IKZE można zakładać i otwierać WIELOKROTNIE? I odpowiedź brzmi TAK, więc takie operacje możesz wykonywać. Jeśli masz możliwość swobodnego „przemieszczania” się w progach podatkowych to ten mechanizm będzie działał.

  7. Jakie IKZE wybrać jeśli ma się już IKE w TFI i chciałbym IKZE ulokować w jakimś innym instrumencie finansowo – emerytalnym (nie TFI)? Niewielki wybór widzę, albo kiepsko szukam… Jakaś podpowiedź?

    • Sebastian,

      Nie robiłem jeszcze przeglądu IKZE, więc powstrzymam się od polecania konkretnego rozwiązania.
      Na pewno nie pakowałbym się w polisę z UFK.
      Rachunki bankowe – jak sam już się pewnie zorientowałeś – bez rewelacji.
      Jeśli nie chcesz TFI, to zostają jeszcze DFE (Dobrowolne Fundusze Emerytalne) i rachunek w domu maklerskim.

      • Dzięki za odpowiedź, no właśnie poza TFI (które już mam jako IKE) niewiele mogę znaleźć (UFK o których pisałeś z wiadomych powodów wolę unikać, przynajmniej do czasu gdy może znormalnieją w nich opłaty i prowizje i opłaty od opłat). Natomiast DFE… niewiele mi mówi, z nazwy wygląda to jak inaczej opakowane TFI, a kolejnego bym nie chciał… 🙁
        Zostaje rachunek bankowy, ale to słabo wygląda dość…

  8. Ja mam tylko IKZE, dzięki temu oszczędzam na podatkach i sobie to odliczam. Wybrałem w formie konta oszczędnościowego w ING, tam sobie to leży i co miesiąc o jakieś groszówki czy złotówki wzrasta wpłacona tam kwota. To samo założyłem mojej żonie. Za 30 lat będziemy mogli wypłacić to mam nadzieję uzbiera się niezły pieniądz.

  9. Przy wypłacie z IKE podatek Belki nie jest pobierany wyłącznie wtedy, gdy nastąpi to dopiero po osiągnięciu określonego wieku — w moim przypadku brakuje jeszcze prawie 30 lat przy obecnie obowiązujących zasadach. Jak oceniasz prawdopodobieństwo, że do tego czasu ulga podatkowa i cała idea 3 filaru nie zostanie zlikwidowana?

    • Cześć Tomek,

      Oczywiście takiego prawdopodobieństwa ocenić nie potrafię. Zakładam jednak, że zadziała tu zasada, że prawo nie działa wstecz.

      Mieliśmy już taką sytuację, gdy został wprowadzony podatek Belki w 2002 roku.
      Wszystkie środki, które zostały wpłacone do banków/funduszy itp. przed wprowadzeniem tego podatku są z niego zwolnione. Gdy ktoś wypłaca dziś np. z funduszu inwestycyjnego pieniądze wpłacone w roku 2001, to nawet przy ogromnych zyskach nie zapłaci ani grosza podatku Belki, bo te środki wpłacał w innym środowisku podatkowym.

      Zatem nawet, gdyby po drodze nastąpiły zmiany, nabytych praw nikt raczej nam nie odbierze.

      • W przypadku IKE/IKZE prawo do wypłaty nabywamy dopiero po spełnieniu warunków określonych w ustawie a ustawę w każdej chwili można zmienić:-)

        • Tak, ale pieniądze wpłacone przed tą zmiana nie powinny być nią objęte, bo prawo nie działa wstecz.

          Swoją drogą to ciekawe, jak bardzo nie ufamy naszym kochanym ustawodawcom po skoku na OFE.

          • No właśnie Marcinie, po akcji z OFE można powiedzieć że prawo działa wstecz, zmieniła się ustawa i zmieniły się reguły dot. OFE (a właściwie to je praktycznie zlikwidowano). Smutne że ludzie w naszym kraju nie mają zaufania do jednej z podstawowych reguł prawa na świecie ( prawo nie może działać wstecz).

            Sam miałem kiedyś w karierze roczny epizod bycia agentem ubezpieczeniowym i OFE wyglądało wtedy idealnie w zestawieniu z ZUS. Każdy miał swoje indywidualne konto, pieniądze inwestowano, w grę wchodziło dziedziczenie z częściową wypłatą w gotówce dla spadkobierców i częściową na ich konta emerytalne.
            Podejrzewam, że x-lat temu gdy weszły OFE, gdybym opowiedział klientowi, że emerytura z OFE będzie niewielka, bo tylko znikomy % składki idzie do OFE, a do tego na koniec te pieniądze prawdopodobnie i tak trafią do ZUS, ludzie by się pukali w głowę pytając jaki to ma sens.
            Jak widać reguły w Polsce zmieniają się, a prawo u nas może działać i wstecz i w bok i pewnie w innych kierunkach jeśli ustawodawcy tylko wygodniej.

  10. Cześć Marcinie,
    Dzięki za artykuł. Chciałam tylko dopytać o wypłaty z IKE i z IKZE. Obecnie wiek emerytalny wynosi 67 lat. Czyli rozumiem, że teoretycznie mogę te pieniądze wypłacić bez podatku nie będąc jeszcze na emeryturze (w wieku 65 lub 60 lat)? Oczywiście chodzi mi o wypłaty nieopodatkowane (IKE) lub opodatkowane preferencyjnie (IKZE).

  11. A jak właściwie będzie obliczany podatek Belki przy częściowej wypłacie środków z IKE? Czy jeśli wycofam 20% zgromadzonych środków to zapłącę proporcjonalnie podatek od róznicy „Obecny Stan” – „Suma Wpłat” (jeśli wynik dodatni i mam zysk)?

    • Dokładanie o to samo chciałam zapytać 🙂 gdzieś wyczytałam, że zwrotu częściowego można dokonać tylko z puli wpłaconych środków, a nie puli z zysków. To by oznaczało, że podatku się nie płaci, ale to chyba jest zbyt piękne, żeby było prawdziwe.
      Kilka miesięcy temu zaczęłam oszczędzać na emeryturę w ramach IKE. Czeka mnie jeszcze min. 35 lat wpłat, dlatego też zależy mi na możliwości zwrotu w sytuacji awaryjnej. Będę wdzięczna, Michale, za wyjaśnienie tej sprawy.

    • Robert, Justyna,

      To akurat wynika z Ustawy o PIT. Napisane jest to w ustawie koszmarnie, ale postaram się to wyjaśnić. Zacznę od cytatu:

      „W przypadku częściowego zwrotu dochodem jest kwota zwrotu pomniejszona o koszty przypadające na ten zwrot. Za koszt, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się iloczyn kwoty zwrotu i wskaźnika stanowiącego udział sumy wpłat na indywidualne konto emerytalne do wartości środków zgromadzonych na tym koncie (art. 30a ust. 8b ustawy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.).

      A teraz po ludzku:

      Załóżmy, że suma naszych wpłat na IKE wynosi 80 000 zł, a wartość naszego rachunku IKE wynosi 100 000 zł.
      W tym momencie dokonujemy częściowego zwrotu – składając dyspozycję, że chcemy wypłacić z IKE 20 000 zł.

      Jak będzie liczony podatek?

      (A) Kwota zwrotu częściowego = 20 000 zł

      (B) wskaźnik stanowiący udział sumy wpłat na IKE do wartości środków zgromadzonych na IKE:
      suma wpłat: 80 000zł
      wartość środków na IKE:100 000 zł
      Zatem wskaźnik = 80 000zł/100 000 zł = 0,8

      (C) koszty przypadające na zwrot = iloczyn kwoty zwrotu(A) i wskaźnika (B)
      czyli: 20 000 zł * 0.8 = 16 000 zł

      (D) dochód do opodatkowania podatkiem Belki przy zwrocie częściowym = Kwota zwrotu (A) minus koszty przypadające na zwrot (C)
      czyli: 20 000 zł – 16 000 zł = 4 000 zł

      (E) Podatek Belki do zapłaty: dochód * 19%
      czyli 4000 zł * 0,19 = 760 zł

      (F) Kwota, jaką dostaniemy „na rękę” to wnioskowana kwota zwrotu częściowego (A) pomniejszona o podatek Belki (E)
      czyli: 20 000 zł – 760zł = 19 240 zł

      Czyli w zasadzie „proporcjonalnie” 🙂

  12. Fachowo i przystępnym językiem opisane IKZE i IKZE. Wraz ze wzrostem świadomości ekonomicznej zainteresowanie IKE/IKZE będzie rosło. Szkoda, że Państo nie robi więcej, żeby zachęcać do dbania o przyszłość swoich obywateli. Trzeba korzystać z tego co jest. Ogromną zaletą, w szczególności dla osób po przejściach z UFK, jest elastyczność tych rozwiązań. Trzeba też pamiętać, że to tylko „opakowanie” i przyda się wsparcie inwestycyjne.
    http://www.f-trust.pl

  13. Czesc Marcin,
    Swietny blog, czytam od dawna, komentuje pierwszy raz. Szczerze mowiac czekalem na ten tekst:) Rozliczam sie wspolnie z zona. Za ten rok zaplacimy 32% podatku. Mam wyzsze dochody od zony ale zona tez w tym roku bedzie miala dochody przekraczajace max limit wplat na IKZE. Spodziewamy sie zwrotu podatku. Czy jezeli i ja i zona wplacimy w ramach swoich IKZE w tym roku maksymalne limity to zwrot podatku za ten rok zwiekszy sie w naszym przypadku o 1520,60 zł x 2 ? Dzieki.

  14. Problem tylko w tym, że nie ma żadnej gwarancji, że środki zgromadzone IKE czy IKZE rzeczywiście wypracują oczekiwany zysk, Albo, że nie stracą gwałtownie na wartości akurat wtedy, gdy oszczędzający będzie chciał przejść na emeryturę.

    A wtedy oszczędzający wyjdzie na tym jak Zabłocki na mydle.

    • Nie ma żadnej gwarancji, ale pamiętaj, że masz wpływ na wybór produktu finansowego, o którym pisał Marcin. Nie musisz tych pieniędzy inwestować np. w agresywne fundusze inwestycyjne akcji. Możesz skorzystać konta oszczędnościowego z IKE. Przy takim koncie musisz się liczyć pewnie z dużo mniejszym oprocentowaniem niż w przypadku bardziej ryzykownych form inwestycji.

      Inwestycja zawsze wiąże się z jakimś ryzykiem – Marcin dobrze to opisuje na swoim blogu.

  15. Cześć Marcinie, jak zwykle dobry i rzeczowy artykuł.

    Ja niestety zastanawiam się, czy jest sens korzystania z IKE i IKZE, mając perspektywę emerytury za 40 lat. Skąd możemy mieć pewność, że mechanizmy IZE i IKZE opisywane przez Ciebie nie zostaną wycofane wraz z oferowanymi przez nie korzyściami? Środki z OFE już zostały zrabowane.

    Wydaje mi się, że koszt mniejszej płynności środków (brak możliwości ich wypłaty w wybranym przez siebie momencie) jest zbyt duży, mając powyższe na uwadze. A jak Ty uważasz?

    • Akurat środki zgromadzone w OFE nigdy nie były naszymi prywatnymi pieniędzmi, tak samo jak nie są nimi te w zusie. Wiele razy wypowiadał się w tej sprawie sąd, że są to pieniądze publiczne i rząd może z nimi zrobić co chce. Z IKE, IKZE jest inaczej. Ale zgadzam się z tym, że nie jest to narzędzie dobre do oszczędzania na emeryturę, bo łatwo można zmienić przepisy tak, aby ich wypłacenie wiązało się z bardzo dużym opodatkowaniem (również po dożyciu do emerytury)

  16. Marcin,

    Mam pytanie – piszesz że w przypadku IKE:
    „Jedyną sankcją za taką wcześniejszą wypłatę jest konieczność zapłaty podatku Belki od całości (zwrot całkowity) lub części (zwrot częściowy) wycofanych z IKE środków. ”

    Nie rozumiem dlaczego podatek Belki mamy placic od całości wycofanej kwoty? Jak sam nazwa wskazuje jest to podatek od zysków kapitałowych. Czyli w moim zrozumieniu powinno byc tak: suma wpłat 10000, stan rachunku 12000, wycofujemy cała kwotę, zysk 2000, podatek 380zl. Zgodnie z tym co napisałeś płace podatek od całej kwoty, czyli 2280? To wiecej niz wypracowany zysk, jaki to ma sens?
    Z góry dzieki za odpowiedz!

    • Jest tak jak mówisz. Belkę płacisz od zysku. A zyskiem w tym przypadku jest WYpłata minut WPłata.
      W przypadku częściowej wypłaty to podatek płacisz proporcjonalnie.

      • Hej,

        Dzięki za odpowiedź. Wydaje mi się, że w takim razie dobrze by było gdyby Marcin to uściślił w powyższym tekście, gdyż teraz można zrozumieć to tak, że podatek Belki płacimy od całości wycofanej kwoty, a nie tylko od „wypłata-wpłata”.
        Pozdrawiam,
        Adam

  17. Hej Marcin
    ,proponuje tą bardzo ważną wiadomość w twoim artykule:
    ” Dlatego sprawa w przypadku IKZE jest prosta: pod żadnym pozorem nie wypłacamy pieniędzy przed 65 rokiem życia.” napisać Pogrubioną czcionką uważam że jest bardzo istotna a gubi się w tym tekście :-).

  18. Cześć Marcin,

    IKE i IKZE to produkty, które zdecydowanie warto rozpowszechniać, ponieważ są korzystniejsze od inwestycji na rachunku maklerskim nawet w krótkim terminie.
    Ja dokonałem porównania trzech kont – IKE i IKZE właśnie oraz zwykłego rachunku maklerskiego. Wynik jest wyraźny – IKZE wygrywa praktycznie w przedbiegach, dzięki „darmowej dźwigni” podatkowej.

    Tutaj link do mojego wpisu, gdzie dokonałem tej konfrontacji:

    http://analizycornix.blogspot.com/2015/07/optymalizacja-podatkowa-dzieki-ike-i.html

    Jeśli ktoś inwestuje na giełdzie to powinien czym prędzej przenieść te inwestycje na IKZE i IKE oraz jeśli wpłaca nowe środki to priorytetem powinny być właśnie IKZE i IKE.

    Pozdrawiam,
    AnalizyCornix

  19. Dobry wieczór,
    przymierzam się do założenia IKZE w postaci rachunku oszczędnościowego w banku. Nie znajduje odpowiedzi w regulaminie rachunku, więc może ktoś mi pomoże, bo wie 🙂 Czy boleśnie niskie oprocentowanie, na jakie zgodzę się teraz, będzie później podnoszone adekwatnie do sytuacji „na rynku”, czy będzie zamrożone na poziomie 1% przez kolejne 40lat mojego oszczędzania?
    Nurtuje mnie to, ponieważ przeniesienie się do innej instytucji, która będzie dawała lepsze warunki jest obarczone słoną opłatą.

    Pozdrawiam

    • Używam IKE i IKZE do inwestycji na giełdzie, ale myślę, że znam odpowiedź.

      Jak Marcin już wspomniał, są to tylko opakowania. W banku zakładasz swobodnie lokaty z oferty banku i możesz dokonywać dowolnych operacji na nich. Są one po prostu w opakowaniu, „pod parasolem” IKE lub IKZE.
      Jeśli założysz lokatę na 1% w skali roku na 40 lat to będzie tak jak piszesz, ale… takie lokaty w ogóle istnieją? (: Zazwyczaj są od 1mca do 5 lat z tego co wiem. Niekiedy poprzez zerwanie lokaty nie tracisz dotychczasowych odsetek, więc w sumie jej okres Cię nie wiąże.

      Z tego co wiem, to przeniesienie IKE i IKZE do innej instytucji jest ustawowo darmowe. Jednak, środki trzeba przenieść gotówkowo – w sensie, nie można przenieść akcji czy funduszy. Trzeba sprzedać, zrobić transfer, a potem w nowej instytucji odkupić.

  20. Bardzo dobry artykuł, nareszcie zrozumiałam co mam. Ostatnio znajoma namówiła mnie na założenie IKZE w PKO BP kompletnie się na tym nie znam ale czarno widzę swoją emeryturę więc dałam się skusić. Dobrze zrobiłam? Czy powinnam się gdzieś przenieść?

  21. Witam wszystkich,
    Czy otwarcie IKZE w banku spółdzielczym w Nadarzynie(jako jedyny oferuje 4%, co odpowiada prawie 5% na zwykłem lokacie bankowej) jest uzasadnione ekonomicznie? Czy takie oprocentowanie daję nam odczuwalne zyski po 10 latach oszczędzania? Zakładając maksymalne możliwe wpłaty oraz wypłatę z 10% podatkiem.

  22. Hej. A jak wygląda sprawa z IKZE w BOŚBanku? Ostatnio dostałam propozycję założenia tam. Posiada tam ktoś IKZE i może polecić?

    • BOŚ jako bank nie oferuje żadnego produktu w ramach IKZE. Natomiast jego spółka-córka (Dom Maklerski BOŚ S.A.) oferuje rachunek maklerski „opakowany” w IKZE.

  23. Jeśli ktoś jest zainteresowany założeniem IKE, IKZE mogę polecić sprawdzoną osobę, która dobierze odpowiednio. Sama mam więc szczerze mogę polecić.

  24. Michał Wojciechowski

    @Kamil
    Wiesz może Marcinie, z jakich względów domy maklerskie nie oferują możliwości inwestowania w III filarze na giełdach zagranicznych?

    Zgodnie z interpretacją prawników nie ma możliwości inwestowania bezpośrednio na rynkach zagranicznych z rachunku IKE/IKZE.
    Pośrednio, można zainwestować w instrumenty notowane na GPW, których notowania odzwierciedlają to co się dzieje na rynkach zagranicznych. np. ETF na S&P i DAX – http://bossa.pl/index.jsp?layout=3&page=0&news_cat_id=272&cl=przebieg&zakladka=jednostki

    Co to są ETF? http://bossa.pl/edukacja/rynek/instrumenty/ETF/

    albo w produkty ETP – polecam wyszukiwarkę na stronie GPW – http://www.gpw.pl/info_produkty_strukturyzowane
    Oczywiście powyższe instrumenty dostępne z rachunków maklerskich IKE/IKZE.

    @Longina
    Chodzi raczej o IKZE w DM BOŚ 🙂 http://bossa.pl/oferta/IKE/
    Rachunek prowadzony bezpłatnie w pakiecie żółtym.
    Osobiście polecam (sam korzystam) ale pewnie nie jestem obiektywny, bo pracuję w DM BOŚ 🙂
    80% rachunków maklerskich IKZE jest prowadzonych w DM BOŚ (stan na koniec 2014 r.)

    • Dzięki Michał za odpowiedź, chociaż widzę tutaj brak logiki ze strony tworzących ustawę. Skoro można kupować zagraniczne indeksy na GPW (wspomniane przez Ciebie dwa etfy), to czemu nie mogę kupić innych, lepiej zdywersyfikowanych i tańszych (mniejsze opłaty za zarządzanie) etfów na giełdzie w Londynie czy Nowym Jorku?

  25. Świetny i przystępny opis (wrzucę w następne wydanie). Sam mam tylko IKZE, ale nie wiedziałem, że IKE można tak łatwo wypłacić środki. Czy nadaje się on Twoim zdaniem, Marcinie, na „zaparkowanie” tam „Funduszu bezpieczeństwa” ?

    • Jeszcze doprecyzuję. Jeżeli posiadam fundusz bezpieczeństwa w wysokości zalecanych przez Ciebie 6 miesięcznych wydatków, ale ten fundusz „marnuje” się na koncie oszczędnościowym. Czy jest sens lokować go w IKE na produkty małego ryzyka?

      • Cześć Przedsiębiorczy,
        Nie, zdecydowanie szkoda IKE na fundusz bezpieczeństwa. Nie martw się, on się wcale nie marnuje na koncie oszczędnościowym.
        Ja mam duzy fundusz bezpieczeństwa podzielony w taki sposób:
        40% konto oszczędnościowe
        60% 10-letnie detaliczne obligacje Skarbu Państwa (obecne emisje 2,5% w skali roku, a od drugiego roku z oprocentowaniem Inflacja+1,5%)

        IKE zdecydowanie warto wykorzystać na dłuższe i większe inwestycje.

  26. Witam ,
    Proszę o informację , czy w przypadku częściowej wypłaty z IKE zostanie potrącony podatek Belki przy braku zysków.
    Czyli mam tylko tyle ile wpłaciłem.
    Pozdrawiam

  27. Witam,
    Czyli ogólnie warto założyć IKE np na 5 lat, które oprocentowane jest na poziomie 5,5% i wypłacić środki przed 60 rokiem życia, zysk i tak będzie większy niż na tradycyjnej lokacie. Dobrze myślę ?

  28. Posiadam ikze w dfe pekao,na stronie Banku mam info, że od zysków kapitałowych podatek nie jest pobierany.Z Twojego wpisu zrozumiałam,że taki podatek jest w wysokości 10%. Chciałabym tę informację zweryfikować.
    np.wpłaciłam na ikze 10 tys.,zysk to 1tys..Podatek zapłacę od 1tys. czy od 11 tys?/mam na myśli wypłatę po uzyskaniu uprawnień do wypłaty/.

    • Od 11 tys – zaplacisz 1100
      Twoim ‚zyskiem’ jest tonze nie zaplaciles podatku dochodowego od tych 10 tys w roku w którym wplaciles na ikze

  29. Witam.
    Mam IKE w SK Banku (upadłość). Czy mogę (mam wpływ jakikolwiek lub regulamin ustala) przenieść 100% bez potrącenia podatku na inne konto IKE w innej instytucji?

    • Tak. Natomiast szczegoly techniczne jak to zrobic beda znane w nadchodzacym tygodniu (do tej pory nikt tego w praktyce nie przerabial).

  30. Marcin, piszesz ze jak się wypłaci całkowicie środki z IKE, to nic nie stoi na przeszkodzie żeby założyć kolejne IKE. Mam na myśli oczywiście wypłatę przed osiągnięciem właściwego wieku. A jak to jest w przypadku IKZE? Czy jeżeli będę musiała wypłacić środki wcześniej, to w późniejszym czasie będę mogła założyć kolejne IKZE? Pozdrawiam.

    • Powtórzę swój komentarz na ten temat:

      W nocy z piątku na sobotę (21.11) Komisja Nadzoru Finansowego ogłosiła, że SK Bank z Wołomina zawiesza działalność, a w poniedziałek w sądzie znajdzie się wniosek o jego upadłość.

      Jeśli macie IKE w tym Banku, to zgodnie z ustawą sposób postępowania jest następujący:

      1) W ciągu max. 30 dni otrzymacie powiadomienie o fakcie tego zdarzenia (ale to już przecież wiecie, więc powiadomienie jest formalnością, możecie już zacząć działanie).

      2) Jeśli nie chcecie stracić korzyści z IKE (w tym wykorzystanych wcześniej limitów wpłat na IKE i zysków) należy zrobić tak:

      a) zawrzyjcie na dniach umowę o IKE z inną instytucją finansową, która prowadzi IKE (informując ją, że macie już IKE w innej instytucji i chcecie dokonać wypłaty transferowej)

      b) w ciągu max. 45 dni od otrzymania powiadomienia opisanego w pkt. 1 przekażcie do SK Banku (lub syndyka – adres dostarczenia powinien być opisany w piśmie, które dostaniecie) dyspozycję wypłaty transferowej na swoje nowe IKE.

      Postępowanie jest takie samo, jak w przypadku zwykłego przenoszenia IKE do innej instytucji, tyle, że teraz macie na to trochę mniej czasu.

      Jeśli nie zrobicie takiej wypłaty transferowej w ciągu 45 dni, to środki zostaną Wam po prostu zwrócone, jak w przypadku likwidacji IKE, a więc utracicie wcześniejsze korzyści.

      Tak samo postępuje się w przypadku IKZE.

  31. Marcinie , czy dobrze rozumiem ze mogę na IKE/IKZE wplacać pieniądze które zarobiłam TYLKO na podstawiem umowie o pracę ? Czy umowa zlecenie tez ?

  32. Hej, czy można dołożyć IKZE do produktu finansowego, który już się posiada? I czy w przypadku takiego opakowania środki już znajdujące się na tym koncie zostaną zaliczone do limitu czy jedynie kwoty, które wpłacę po dołączeniu IKZE?

    • Nie – umowa o prowadzenie IKE jest odrębną umową. Nie przekształcisz w IKE już istniejącego produktu.

      Niektórzy ubezpieczyciele „dosprzedają” do już posiadanych polis dodatkowe umowy o IKE, ale to nie jest przekształcenie produktu, tylko dodatkowy produkt.

      NIe – środki wpłacone wcześniej nie będą wliczone do limitu. Do limitu wliczane są środki jednoznacznie zadeklarowane jako wpłata na IKE.

  33. Witaj Marcinie
    Na Naszym rynku jest poważny problem z zaufaniem do instytucji państwa, rozwiązań proponowanych przez państwo itd., pije do OFE. Ostatnio TK stwierdził, że jak politycy ukradną tyle, że przywrócenie sprawiedliwości mogło by wywrócić budżet państwa to jest to ok. Jak politycy coś dają to również mogą zabrać i prawo ich nie powstrzyma 😀
    IKE, IKZE są fajne i rozwiązania są ciekawe. Jestem ciekaw czy uważasz, że przez następne 37 lat politycy nie uznają że ZUS jest korzystniejszy dla obywateli niż III filar i zrobią dobroczynny transfer jak to ujął niezawisły TK „działając dla dobra obywateli. Zgodnie z orzeczeniem TK politycy robiąc coś dla dobra obywateli mogą, a działając na szkodę obywateli nie mogą.
    Na szczęście GPW jest połączona z realną gospodarka i pojechanie po części kapitałowej zrestartuje gospodarkę i najprawdopodobniej za tym ekipę rządową 😛
    O przyszłości zawsze warto myśleć 😀

  34. Dobrze rozumiem, że wypłata z IKZE po spełnieniu kryteriów z ustawy jest opodatkowana „podwójnie”?
    Najpierw zapłacimy 10% od całości i dodatkowo 10% od zysku, tak?

  35. O IKE i IKZE dokształcam się już jakiś czas. Ich rodzaje ze względu na sposób prowadzenia mają plusy i minusy. Z tym, że dla każdego indywidualnie co innego jest plusem, a co innego minusem: osobiście nie jestem skłonna do ryzyka, wiec wybieram formę rachunku bankowego.
    Ale to co najważniejsze w IKE czy IKZE, to to byśmy z nich korzystali! Niezależnie od wysokości zysku, ważne by na późniejsze lata mieć większy zastrzyk gotówki, a to da nam nawet 1% oprocentowanie plus systematyczność 🙂

  36. Krzysztof B.

    Cześć.
    Marcin , mam pytanie odnośnie IKZE. Chciałbym założyć IKZE w postaci rachunku maklerskiego i inwestować pieniądze w akcje spółek dywidendowych ( dla siebie ) a drugie dla żony bezpieczniejsze , może w formie lokaty.Zastanawiałem się pomiędzy IKE a IKZE i doszedłem do wniosku że wolę mieć korzyść tu i teraz ( IKZE ,mniejszy podatek) niż poddać się woli nieobliczalnych polityków w przyszłości ( np.skok na OFE) zwłaszcza w dzisiejszej perspektywie obietnic wyborczych.
    Moje pytanie jest takie : jeśli będzie wypłacana dywidenda z tych spółek to jak to się ma do rachunku IKZE , powiększa go automatycznie i nie mogę wypłacić tych pieniędzy nie likwidując IKZE całkowicie? czy wypłacana jest mi na konto i jaki z tego jest podatek ?

    pzdr k.b.

    • Witaj,
      posiadam IKZE w formie konta maklerskiego w DM BOŚ, więc mogę Ci napisać jak wygląda to w praktyce. Dywidenda (brutto – bez podatku
      Belki) wypłacana jest na rachunek IKZE i po prostu powiększa jego saldo (oczywiście nie ma wpływu na limit wpłat, jest to po prostu Twój zysk). Możesz oczywiście reinwestować te środki – dokonywać takich samych transakcji jak na zwykłym rachunku maklerskim, ALE środki te są zablokowane, zatem tych pieniędzy nie możesz wypłacić bez likwidowania IKZE.
      Pozdrawiam

  37. Ja polecam http://www.pkotfi.pl/programy-inwestycyjne/pakiet-emerytalny-pko-tfi/pakiet-emerytalny-pkotfi/, bo program stanowi połączenie IKE i IKZE, sam decydujesz ile i na co. Oszczędzasz w funduszach PKO TFI i sam wybierasz strategie inwestycyjna. Przez 4 lata inwestując w fundusz zrównoważony osiągnęliśmy ponad 20% zysku na totalitarnym plus oszczędności na podatkach. Głownie na IKZE ze wzg na wrodzony wstręt do podatkow i efekty „doraźne”:-) cel – emerytura, zamierzam wypłacać dopiero po 65. Dla mnie w porządku – zerknijcie i obejrzyjcie sami

    BTW -@Marcin dzięki za obiecane IKZE o które pytałem przy okazji artykułu o IKE. Dobry artykuł, cenne porównanie obu form

  38. Marcin,
    Nie wiem czy ten temat był poruszany – nie przeczytałem wszystkich postów.
    Ryzyko zapłacenia większego podatku.
    Mianowicie:
    Mam 30 lat
    Wpłacam 4000
    Zyskuje 18% czytaj 720PLN
    Po 30 latach przy niewysokich zyskach z inwestycji z 4000 mam 12000(3,75% rocznie)
    Wypłacam i płace 1200 podatku(przy stałej stawce 10%)
    Powiedz mi proszez czy mój tok rozumowania jest słuszny

    • Po 35 latach, a nie 30 wypłacasz, bo tylko kończąc 65 rok życia masz ryczał 10%. A co do ryzyka zapłacenia większych podatków – nie masz racji, bo nie uwzględniłeś podatku Belki, który dewastowałby zyski inwestując poza IKZE.

      Spójrz jednak na te dwie sytuacje:
      1. Poza IKZE: kupujesz akcje za 4000zł, sprzedajesz za 35 lat za 12000zł. Zysk = 8000 – 19% belki = 6480zł.
      2. W IKZE: kupujesz akcje za 4000zł, sprzedajesz za 35 lat za 12000zł. Zysk = 8000 + 720 (o tyle mniejszy podatek w roku wpłaty) – 10%*12000 = 7520zł.

      W IKZE masz zysk wyższy o 1040zł.

      • Oczywiście się z tym zgadzam,
        Ale zależało mi na potwierdzeniu, że można zapłacić więcej podatku dochodowego po latach niż się wcześniej otrzymało zwrotu
        Jakoś na razie nie potrafię znaleźć przewagi IKZE nad IKE

        • Masz rację, w takim wypadku na IKE mielibyśmy pełne 8000 zł zysku, a więcej więcej niż 7520 zł na IKZE. Fajnie, że napisałeś ten pierwszy post z „2015/11/27 o 12:31”, bo dał mi do myślenia.

  39. Witaj Marcinie
    Nie mogę znaleźć pewnej informacji na temat IKZE w NN . Otóż interesują mnie opłaty .Znalazłem informację na temat otwarcia rachunku ,wpłat , konwersji, prowadzenie rachunku i wszystko wynosi 0 zł .Natomiast nie mogę dowiedzieć się czy pobierana jest jakaś opłata za rezygnację z IKZE . Może dysponujesz taką wiedzą czy rezygnacja czyli zamknięcie rachunku jest darmowe ?? Wiem że tą kwotę z IKZE muszę dopisać do dochodu w rocznym PiT natomiast czy sam proces zamknięcia rachunku przez NN jest płatny .

  40. Witam, w skrócie opiszę mój problem z IKE, proszę o pomoc.

    Dawno temu założyłem konto IKE w mbanku, ale ze względu na problemy z finansami osobistymi, kredytami itp, praktycznie go nie używałem.
    Wpłaciłem tam jakieś 500zł jednorazowo i kupiłem jednostki jakiegoś funduszu.
    Po jakimś czasie dowiedziałem się że w bossa.pl jest rachunek maklerski IKE.
    Założyłem tam rachunek i złożyłem w mbanku dyspozycję wypłaty środków z IKE (teraz już nie pamiętam czy to była dyspozycja wypłaty do mbanku, czy przekazania środków do nowego IKE w bossa.
    Jednakże ta dyspozycja nie została wykonana, być może ja nie dopełniłem jakichś formalności (np nie odesłałem do mbanku jakiegoś papieru). To było dawno i teraz do tego nie dojdę.
    W efekcie sytuacja jest taka że mam 2 rachunki IKE.
    -w mbanku, gdzie wciąż są jakieś jednostki funduszu.
    -w bossa, gdzie nie ma żadnych środków (i nigdy nie było).

    Teraz, po tym jak naprawiłem swoje finanse i chcąc zarządzać nimi jak najlepiej (między innymi dzięki takim blogom jak ten), planuję zmieścić się w tym roku i wpłacić pieniądze na IKE, ale nie wiem jak wyprostować tą sytuację z 2 rachunkami.

    Jeśli nawet zamknę ten rachunek w mbanku, może zdarzyć się sytuacja że za 20 lat przy wypłacie dostanę info z urzędu skarbowego że miałem 2 IKE przez jakiś czas i nie będę w związku z tym zwolniony z podatku, stracę bardzo znaczące kwoty?

    Czy to że nigdy nie miałem funduszy na 2 rachunkach IKE jednocześnie ma znaczenie?

    A może lepiej zamknąć obydwa IKE w tym roku i w następnym otworzyć od nowa w bossa.pl?

    Z góry dziękuję za odpowiedź,
    pozdrawiam,
    Adam

    • Cześć Adam,
      Faktycznie sprawa zagmatwana. Ja zawsze podchodzę do takich spraw z założeniem, że US na pewno będzie rozstrzygał ewentualne wątpliwości na moją niekorzyść. Dlatego na Twoim miejscu zamknąłbym obydwa rachunki IKE, wziął od obu instytucji potwierdzenia, że są one zamknięte, i trzymał je wśród swoich dokumentów. Dopiero w przyszłym roku otworzyłbym kolejne IKE aby uniknąć jakichkolwiek niejasności.
      Być może od strony prawnej można próbować inaczej, ale jak już napisałem, osobiście w takich sytuacjach dmucham na zimne.

      • Wielkie dzięki za podpowiedź! Zatem w tym roku zamknę oba IKE, otworzę IKZE co da mi natychmiastową ulgę w podatku, a w styczniu otworzę IKE ponownie.

        pozdrawiam,
        Adam

  41. Hej Marcinie!
    Mam pytanie dotyczące odliczenia od podatku kwoty wpłaconej na konto IKZE. Otóż jestem osobą która pracuję na umowę o pracę jednak 80% mojej pensji to wynagrodzenie za prawa autorskie (50% koszty uzyskania przychodu) w związku z tym płacę niższe podatki przy takiej samej pensji brutto. Proszę wytłumacz mi jak mam policzyć sobie korzyść podatkową jeżeli powiedzmy chciałabym wpłacić jeszcze w tym roku 4 tys. na IKZE. Czy to również będzie 4 tys. x 19%?
    Takiego pytania chyba jeszcze u Ciebie nie było.
    Pozdrawiam

  42. Witam Marcinie
    Czy można środki z IKE przenieść na IKZE?
    Wiem że posiadasz IKE Plus w NN Investment, czy istnieje też jego odpowiednik w IKZE?

    Pozdrawiam

    • Cześć Klaudiusz,
      1) Ustawa nie daje obecnie możliwości przeniesienia środków z IKE na IKZE, ale…
      2) IKZE w NN Investmnet Partners jest identyczne jak IKE (ten sam produkt, tylko w innym opakowaniu)

  43. Zachęcona Twoimi artykułami o IKE , założyłam sobie w zeszłym roku konto (obecnie NNTFI), które proponowałeś na swoim blogu. Dzielnie odkładałam po 350 zł miesięcznie na moją bliską już emeryturę, kupując jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych. W ten sposób w ciągu kilku miesięcy zebrałam 2800. Jednak moja inwestycja zaczęła gwałtownie topnieć, więc zdecydowałam się na sprzedanie jednostek.
    By nie likwidować konta zostawiłam kilka złotych na lokacie gotówkowej, ale teraz zdecydowałam się zamknąć IKE, by nie narażać się na jakieś nieprzewidziane koszty. Gdy składałam dyspozycję zwrotu wszystkich środków (6,80 zł) pojawił mi się komunikat, ze zostanie mi naliczony podatek. I właśnie dostałam zawiadomienie, że został mi naliczony podatek 477 zł – 6,81, czyli mam do zapłaty 470,19 zł. Zatem mój bilans posiadania IKE przez niecały rok wygląda w ten sposób, że z wpłaconych 2800 zł straciłam 300 zł na spadku wartości jednostek, a teraz będę musiała zapłacić – nie wiem komu? – 470 zł podatku od moich oszczędności, które nie wygenerowały ani grosza zysku.
    Czy mógłbyś mi i innym chętnym na IKE wyjaśnić o co tu chodzi? Nigdzie nie wspominasz o tak „kosztownym” pozbywaniu się tego „super rozwiązania” – jakim są IKE. I jaki to podatek skoro, za niecały rok posiadania konta naliczono mi go aż tyle? Będe wdzięczna za wyjaśnienia.

    • Mariola,

      Dziękuję za pytanie.
      Obawiam się, że błędnie interpretujesz otrzymane dokumenty.
      Jeśli jakikolwiek podatek od zysków miał być zapłacony – to został on już pobrany. Niczego dopłacać nie musisz, bo jest on pobierany automatycznie PRZED dokonaniem zwrotu środków. Nie widzę możliwości, abyś musiała zapłacić 470,19 zł podatku przy kwotach, o których piszesz. Zajrzyj jeszcze raz na spokojnie do otrzymanych dokumentów.
      W momencie likwidowania IKE przed terminem płaci się podatek od zysków kapitałowych, co precyzyjnie podkreślam w każdym artykule na ten temat.
      Komu? Oczywiście Skarbowi Państwa.
      Nie jestem w stanie odpowiedzieć bez szczegółowej historii transakcji. Przypuszczam, że część posiadanych przez Ciebie środków była zainwestowana w funduszach, które jednak przyniosły zysk w czasie trwania inwestycji, a część w takich, które przyniosły stratę. Wypłacając z tych, które przyniosły stratę – nie zapłaciłaś podatku. Wypłacając z tych, które przyniosły zysk – podatek musiałaś zapłacić. Być może kwota podatku, to jest to 6,81 zł. o których piszesz.

      Pod tym numerem uzyskasz szczegółowe informacje: +48 801 690 555

      Daj proszę znać co udało Ci się ustalić w rozmowie telefonicznej – to ważne informacje dla wszystkich czytelników.

      • Marcin, dziękuję za opublikowanie mojego pytania i Twoją odpowiedź. Złożyłam reklamację w NNTFI i czekam na wyjaśnienie. Niestety w moim piśmie jest wyraźnie napisane: kwota transakcji przed opodatkowaniem: 6,81 zł; dochód do opodatkowania 2512 zł (mimo, że te pieniądze wypłaciłam pod koniec sierpnia br); kwota podatku 477,00; kwota do wypłaty: -470,19. Pani na infolinii sugerowała, że podatek jest naliczany od całej kwoty. Trudno zrozumieć…

  44. Witaj Marcinie.
    Przez ostatni tydzień przestudiowałem szereg artykułów i blogów na temat IKE i IKZE. Ostatecznie padło na IKZE i do niedzieli podejmę decyzję odnośnie wyboru funduszu pomiędzy NN TFI a KBC. Mam nadzieję, że zdążę załapać się na ulgę w PIT przysługującą za 2015 rok 🙂
    Natomiast mam pytanie od strony praktycznej. Załóżmy, że posiadam na rachunku IKZE jednostki danego funduszu i decyduje się na sprzedaż tych jednostek np. z powodu złej sytuacji na rynku akcji. Czy w takim przypadku mogę sprzedać posiadane jednostki, po czym na rachunku pojawi się „wartość w gotówce” do ponownego zainwestowania, która będzie oczekiwała na moją decyzję o ponownym wejściu w jakiś fundusz? Czy jedyną możliwością jest konwersja na udziały innego funduszu?

    Pozdrawiam serdecznie

    • Cześć Rafał,
      Jeśli mówimy o IKZE w formie funduszy inwestycyjnych – to w grę wchodzi wyłącznie konwersja.
      Środki nie przechodzą przez rachunek bankowy.
      Ja w NN TFI wykorzystuję jako parking fundusz NN Gotówkowy.

  45. Ja uważam, że dobrze mieć zarówno IKE, jak i IKZE — w dwóch różnych rodzajach produktów (np. ryzykowne TFI i bezpieczne bankowe) i w dwóch różnych instytucjach, dlatego założyłem IKZE w NN TFI i chciałem je uzupełnić bankowym IKE w Millennium — to okazało się niemożliwe.
    Pracownik Banku Millennium w Bielsku-Białej Przemysław Wilk odmówił mi twierdząc, że musiałbym wcześniej rozwiązać moją umowę o IKZE w NN TFI i dokonać wpłaty transferowej środków do Millennium. Jest to oczywistym łamaniem prawa (każdy uprawniony obywatel może posiadać IKE oraz IKZE w różnych instytucjach), ale to nic nie zmienia — siłą przecież podpisania umowy otwarcia IKE nie wymuszę…

  46. Uzupełnię jeszcze post Mateusza odnośnie zakładania IKE w banku Millennium. Bank wymaga by oprócz rachunku IKE otworzyć u nich konto. Ta sprzedaż wiązana może być niekorzystna dla posiadacza IKE bowiem opłaty za konto bank może podnieść w każdej chwili gdy uzna, ze już nałowił klientów, a konta nie da się zamknąć bez likwidacji tam IKE.
    By nie stracić korzyści podatkowych należy wtedy przenieść IKE gdzie indziej wypłatą transferową, a nie zamykać rachunku IKE zwykłą wypłatą.

  47. Do emerytury mam jeszcze ponad 30 lat, IKE i IKZE prezentują się bardzo atrakcyjnie i z jednej strony, chciałabym z nich skorzystać, ale z drugiej, po akcji naszego rządu z OFE nie mam zaufania do tego typu produktów. Strach przed tym, ze w obliczu rosnącego długu publicznego rząd mi te pieniądze ukradnie, albo zmieni warunki, jest zbyt wielki.

  48. Witam. W sprawie ile mam jedno pytanie, może Pan rozwieje moje wątpliwości. Bfg gwarantuje 100% do kwoty 100 tyś euro czyli ok 400 tyś zł. Oszczędzający na ile od 2004 roku mógł teoretycznie już wpłacić ok 90 tyś. zł do tego dochodzą odsetki. Nawet Panu w obliczeniach Max wyszło ok 1,4 mln. Jak to wygłąda z gwarancją wypłaty środków, gdy np bank upadnie? Czy gwarancją są objęte tylko kwoty do 100 tys euro czy (jako że to ma być nasza emerytura) gwarantowane są wszystkie środki?

  49. Nie mozna miec dwoch IKE czy dwoch IKZE a czy mozna założyć i IKE i IKZE jednocześnie? Skoro mają inne zasady?

  50. Witam Marcin,
    Jak się zapatrujesz na dalsze inwestowanie w ramach IKE/IKZE po ostatnich nowościach, które ma zamiar wprowadzać P. Morawiecki ? Czy nadal zachęcasz do korzystania z tego typu rozwiązań i jak sam się w tym wszystkim odnajdujesz ?

Odpowiedz